چرا باید به آزمون هایی مثل آیلتس اعتماد کرد
کارشناسان اذعان دارند که استفاده از آزمونهای معتبر و آزمودهشدهٔ زبان انگلیسی تضمین میکند که دانشجویان بینالمللی بهترین تجربهٔ تحصیلی را داشته باشند.
گزارش مربوط به ارزیابی آزمونهای زبان انگلیسی در آموزش عالی نشان میدهد که بسیاری از دانشگاههای بریتانیا در پی نگرانیها دربارهٔ مشکلات تحصیلی دانشجویان و افزایش فشار بر خدمات پشتیبانی، شرایط پذیرش آزمونهای زبان را سختتر کردهاند.
سختگیری در شرایط زبانی پس از آن صورت گرفت که بسیاری از دانشگاهها در دوران همهگیری کووید–۱۹ به دلیل محدودیت دسترسی به آزمونهای حضوری سنتی، دامنهٔ پذیرش آزمونهای جدیدتر را گسترش دادند.
مؤسسات شرکتکننده در این پژوهش عنوان کردند که ارزیابی نیازهای زبانی دانشجویانی که پیش از پذیرش، آزمونهای معتبر و سختگیرانهای مانند آیلتس را طی نکرده بودند، چالشبرانگیز بوده است. دانشگاههایی که از آزمونهای کمتر شناختهشده استفاده کردهاند با دشواریهایی در تعیین حدنصاب مناسب نمرات مواجه بودند و دربارهٔ ادغام تحصیلی و اجتماعی دانشجویان ابراز نگرانی کردند.
این مطالعه که «تأثیر انتخاب آزمونهای زبان انگلیسی بر آموزش عالی بریتانیا» نام دارد، توسط دکتر اِما بروس (شورای بریتانیا)، دکتر تونی کلارک (انتشارات و ارزیابی دانشگاه کمبریج)، پروفسور کارن اتول (دانشگاه کمبریج) و پروفسور سوزان کینیر (دانشگاه داندی) انجام شده است.
نگرانیها دربارهٔ آزمونهای جدید زبان
گزارش به نگرانیها دربارهٔ قابلیت اتکای اطلاعات ارائهشده از سوی ارائهدهندگان آزمونهای جدیدتر زبان انگلیسی اشاره میکند، در حالی که آزمونهای معتبر و شناختهشدهای مانند آیلتس (که دانشگاه کمبریج و شورای بریتانیا در برگزاری آن نقش دارند) همچنان معیار اعتماد و شفافیت بهشمار میآیند.
۶۴ درصد از مؤسسات شرکتکننده اعلام کردند که در دوران همهگیری کووید–۱۹ به دلیل محدودیت دسترسی به آزمونهای حضوری، دامنهٔ پذیرش آزمونهای خود را گستردهتر کردهاند. اما بیش از نیمی از آنها (۵۴ درصد) از آن زمان تاکنون شرایط پذیرش را سختتر کردهاند، زیرا گزارشهایی دربارهٔ مشکلات تحصیلی و اجتماعی دانشجویان افزایش یافته است.
تقویت حمایت از دانشجویان بینالمللی
استادان مصاحبهشونده اظهار داشتند که دانشجویانی که پیش از آغاز تحصیل در بریتانیا دورههای فشردهٔ زبان انگلیسی را میگذرانند، عملکرد بسیار بهتری دارند. کارشناسان میگویند پذیرش استعدادهای بینالمللی با مهارتهای زبانی قابلاتکا باعث بهبود تجربهٔ تحصیلی برای دانشجویان داخلی و خارجی میشود.
مادالین آنسل، مدیر بخش آموزش شورای بریتانیا، گفت:
«این گزارش اهمیت کیفیت و امنیت در آزمونهای زبان انگلیسی را—برای اینکه دانشجویان بینالمللی تجربۀ آموزشی مناسب و شایستۀ خود را دریافت کنند—برجسته میکند. این گزارش توصیههای سازندهای ارائه میدهد تا به کاربست یکپارچهتر بهترین شیوههای موجود در زمینهٔ آزمونهای مهارت زبان انگلیسی کمک کند، در چارچوب خودارزیابی زبانی.»
پاملا بکستر، مدیرعامل انتشارات و ارزیابی دانشگاه کمبریج، گفت:
«این یافتهها برخی از چالشهای مربوط به مهارت زبان انگلیسی را برجسته میکنند، بهویژه زمانی که دانشگاهها تلاش میکنند استانداردها را ارتقا دهند و حفظ کنند.
اکنون دانشجویان بینالمللی بیش از ۲۳ درصد جمعیت دانشگاهی بریتانیا را تشکیل میدهند و—با داشتن استانداردهای مناسب زبان—بهشدت موجب غنای دانشگاههای برجستهٔ ما میشوند. پذیرش دانشجویانی که مهارت زبانی کافی ندارند، تجربهٔ آموزشی آنان را به خطر میاندازد و فشار زیادی بر کارکنان و مؤسسات وارد میکند.»
پروفسور کارن اتول، مدیر موقت مرکز زبان دانشگاه کمبریج و یکی از پژوهشگران این مطالعه، گفت:
«دانشگاهها هنگام تصمیمگیری دربارهٔ اینکه کدام آزمونهای زبان انگلیسی را بپذیرند، مسئولیت مهمی دارند—هم در قبال استانداردهای پذیرش خود و هم بهویژه در قبال دانشجویان بینالمللی که قصد جذب آنها را دارند.
اتخاذ تصمیم درست در این زمینه بسیار مهم است، اما انتخاب آزمون مناسب همیشه ساده نیست.
این پژوهش میکوشد با ارائهٔ یک چارچوب ارزیابی برای دانشگاهها، این خلأ را پر کند تا آنها بتوانند تصمیمات آگاهانه تری در جهت حفظ استانداردهای پذیرش و مهمتر از آن، تأمین منافع دانشجویان بینالمللی بگیرند.
مقالات گروه ESP
چرا باید به آزمون هایی مثل آیلتس اعتماد کرد
مطالعه نشان میدهد که آزمونهای معتبر و سختگیرانهٔ مهارت انگلیسی با عملکرد بهتر دانشجویان مرتبط هستند.
02 آذر 1404
روز آیلتس
مواردی که دانستن آن برای روز آیلتس ضروری است
08 آبان 1404
انتقال مفاهیم
مهارتهای انتقال و توضیح مفاهیم در کلاس زبان انگلیسی
08 آبان 1404